Hirosimas brīnums – "Mazda" vēsture

1920 -

"Mazda" saknes stiepjas līdz tālajam 1920. gadam, kad Hirosimā tika nodibināts uzņēmums "Toyo Cork Kogyo", kas ražoja sintētisko korķi. Nākamajā gadā uzņēmuma nosaukums tika nomainīts uz "Toyo Kogyo" un par tā galveno ražošanas virzienu kļuva industriālo instrumentu ražošana. Tomēr savu pirmo transportlīdzekli "Toyo Kogyo" izgatavoja tikai 1931. gadā. Tas bija "Mazda-go" - neliels trīs riteņu kravas auto ar platformu, kas vairāk atgādināja motociklu nekā automašīnu. Savu nosaukumu šis auto ieguva no persiešu zināšanu, gudrības un harmonijas dieva Ahūra Mazdas vārda. Pirmajā gadā izgatavoja 66 šādus transportlīdzekļus, bet jau nākamajā gadā tos pāri jūrai sāka eksportēt uz Ķīnu.

Otrā Pasaules kara laikā lielākā daļa Hirosimas tika izpostīta, un līdz ar to izbeidzās arī "Toyo Kogyon" darbība. Pateicoties japāņu mērķtiecībai, Hirosima tomēr tika ātri uzcelta no jauna, un jau 1949. gadā "Mazda-go" eksports tika atsākts - šoreiz uz Indiju.

1950 -

1958. gadā uzņēmums izgatavoja pirmo četru riteņu transportlīdzekli "Romper", vieglu kravas auto preču pārvadāšanai. Pirmā vieglā automašīna tika radīta 1960. gadā, kad "Toyo Kogyo" prezentēja nelielu 2+2-vietīgu "R630 Coupe". Dzīves līmenis pēckara Japānā auga, tādēļ bija pieprasījums pēc nelielām vieglajām automašīnām. Sešu gadu laikā tika izgatavoti aptuveni 65000 šī modeļa automašīnu, un Japānā tas bija vispopulārākais auto savā klasē.

20. gs. 60. gadu laikā pasaules tirgos nonāca arvien jauni "Mazda" modeļi, piemēram, 1962. gadā izgatavotā pirmā četru durvju vieglā automašīna "Mazda Carol 600". Japānā "Mazda" ražošanas apjomi nemitīgi auga, un "Toyo Kogyo" 1966. gadā Hirosimā atvēra jaunu vieglo automašīnu ražotni. Sākās pilna apjoma eksports uz Eiropu, un lielā pieprasījuma dēļ "Mazda" nodibināja tirdzniecības organizācijas visā pasaulē, tai skaitā Austrālijā un Kanādā. Šajā desmitgadē "Mazda" uzsāka arī no Vācijas iegādātā Vankeļa dzinēja izstrādi, un pirmais ar šādu dzinēju aprīkotais auto bija "Mazda Cosmo Sport".

1970-

Pienākot 20. gs. 70. gadiem, "Mazda" uzsāka eksportu uz ASV, un desmit gadu laikā uz ASV tirgu tika eksportēts jau miljons automašīnu. Šīs pašas desmitgades sākumā automašīnu ražošanas apjoms sasniedza 5 miljonu robežu un desmit gadu laikā šis apjoms pieauga līdz 10 miljoniem. Tirgū regulāri tika laisti jauni un modernizēti modeļi, un modeļu klāsts paplašinājās, apmierinot arvien jaunas autobraucēju vajadzības. Šajā desmitgadē "Mazda" pilnībā modernizēja savu "Familia" modeļu sēriju un radīja pavisam jaunus modeļus, piemēram, "Mazda Cosmo" un "Mazda Savanna RX-7", automašīnu, kuras mērķis bija sagādāt īpaši patīkamu braukšanas piedzīvojumu. 1984. gadā būtisks pavērsiens bija uzņēmuma nosaukuma maiņa uz "Mazda Motor Corporation". Šī maiņa nostiprināja "Mazda" kā uzņēmuma zīmolu, ne tikai kā tā ražoto automašīnu modeļu nosaukumu. Arī ražošanas un eksporta apjomi visas desmitgades laikā pakāpeniski pieauga, un automašīnu modeļu klāstā vislielākais jaunums bija 1989. gadā klajā laistais "Roadster", kas mūsdienās ir pazīstams kā "Mazda MX-5". Šis auto jau vairāk nekā 20 gadus ir saglabājis savu popularitāti.

1990-

Leģendārajās "Le Mans" 24 stundu sacensībās 1991. gadā "Mazda" pārsteidza sāncenšus un skatītājus, izcīnot uzvaru visās sacensībās ar "787B" modeli. Šis prototips apsteidza sāncenšus, pateicoties izturīgajam Vankeļa dzinējam, kas automašīnai nodrošināja 700 zirgspēku jaudu. "Mazda" uzvara bija pirmā japāņu automašīnu uzvara "Le Mans" sacensībās. 2011. gada jūlijā šis auto ir atgriezies "Le Mans" sacensībās, lai godam pārstāvētu "Mazda” un atzīmētu pirms divdesmit gadiem izcīnīto uzvaru.

2000-

Jaunās tūkstošgades sākumā "Mazda" nāca klajā ar jaunu domāšanas veidu "zoom-zoom". Ar "zoom-zoom" "Mazda" katram "Mazda" auto īpašniekam cenšas sagādāt braukšanas prieku, un tādēļ šis domāšanas veids mūsdienās atspoguļojas visā "Mazda" darbā - gan visjaunākajās tehnoloģijās, gan automašīnu dizainā. Tūkstošgades sākumā veiksmes stāstu turpina "Mazda6", uz bijušā "Mazda Demion" modeļa balstītā "Mazda2" un pavisam jaunā "Mazda5". Šīs automašīnas vēl šobrīd ir saglabājušas savu vietu "Mazda" vispopulārāko modeļu vidū, saņemot vairākas balvas gan par drošību, gan par dizainu.

2008. gadā "Mazda" nostiprināja uzņēmuma tēlu, ieviešot pilnīgi jaunu starptautisku vizuālo identitāti. Mūsdienās šis vizuālais izpildījums ir pazīme, kas nostiprina "Mazda" tēlu kā uzticamu un pozitīvu automašīnu marku, kuras modeļi sagādā braukšanas prieku.

2010. gadā Mazda oficiālā pārstāvja Latvijā Baltic Motors Ltd. organizētajā konkursā par godu Mazda 90 gadu jubilejai tika meklēta vecākā Mazda Latvijā. Galvenais konkursa noteikums bija – automašīnai jābūt labā tehniskā stāvoklī un izietai CSDD apskatei. Uzvarētāja bija 1984. gadā ražotā Mazda 626.

Gadu desmitu laikā "Mazda" ir aktīvi radījusi un attīstījusi jaunus automašīnu modeļus. Papildus auto modeļu izstrādei "Mazda" ir nemitīgi strādājusi labākas nākotnes un sociālās atbildības vārdā. Sadarbojoties ar dažādām pusēm, "Mazda" ir izstrādājusi jaunus bez-izmešu modeļus un veidus, kā samazināt mūsdienu automašīnu modeļu izmešus - piemēram, "Mazda3" i-stop un nākotnes automašīnu "SkyActive" sistēmas.