Dizaina dinastija

Ikviens Mazda dizaina nodaļas darbinieks godā “Maeda-san”. Šīs saimes pēdējo divu paaudžu automašīnas ir sniegušas vislielāko ieguldījumu Mazda zīmola izskatā, tomēr to dizains nebūt nav vienāds.

Turpinājumā pastāstīsim par neparasta dizaina automašīnu saimi. Iedomājieties tēvu un dēlu – Matasaburo un Ikuo Maedas. Viņu attiecības ir sarežģītas. Līdzīgi kā daudziem citiem tēviem un dēliem. Protams, ir savstarpēja cieņa un mīlestība, tomēr abiem arī būtiski atšķirīgas personības un uzskati par dzīvi.

Tēvs ir diplomēts inženieris. Viņš augstu vērtē taupību, vienkāršību un disciplīnu. Viņu iedvesmo vācu “Bauhaus” kustības nopietnā pievēršanās funkcionalitātei. Dēls ir kaislīgs sacīkšu autovadītājs – draugi un kolēģi viņu dēvē par “Ātro” –, un viņu piesaista viss, kas rosina emocijas un šķiet dzīvs. Viņu iedvesmo itāļu dizaina jutekliskums un dabas dinamiskā enerģija. Pirmajā mirklī var šķist, ka abi vīrieši ir kā pretpoli. Tomēr viņiem ir kopīga visai ievērojama iezīme: abi ir leģendāri Mazda automobiļu dizaineri, kas radījuši vairākus zīmola ietekmīgākos modeļus. Dizaina dinastija, kas līdz pat šai dienai attīsta Mazda automašīnām raksturīgo estētisko jūtīgumu.

 


Formas pielāgojas funkcijām

Matasaburo Maedas dzimtene ir Hirosima. Viņš savām acīm pieredzēja izaicinājuma garu, kas izauga no viņa dzimtās pilsētas drupām, un Mazda lomu pilsētas atdzimšanā. Kompānijai viņš pievienojās 1962. gadā.

Pēc astoņpadsmit gadiem Maeda jau bija Mazda dizaina nodaļas vadītājs, un šajā amatā viņš strādāja no 1980. līdz 1987. gadam. Viņa ieviestā pieeja Mazda automobiļu dizainam ir saglabāta līdz pat šodienai.

Viņš atbalstīja principu “formām jāpielāgojas funkcijām”, un, neskatoties uz abu atšķirīgajām rakstura iezīmēm, viņš to nodeva savam dēlam Ikuo. Maeda vecākais uzskata, ka dizainam nekādā gadījumā nevajadzētu būt izsmalcinātam un dekoratīvam. Katrai detaļai ir jābūt savam mērķim, un nedrīkst būt nekā lieka. Šī pieeja tika izmantota tādos modeļos kā Mazda 929 HB, kas tirgū bija pieejams no 1981. līdz 1986. gadam.

Tomēr pirmā Maedas dizaina laikmeta diženākais sasniegums bija automašīna Mazda RX-7 – modelis ar klasisko rotordzinēju – ko joprojām ir iecienījuši daudzi Mazda fani. Trīs Matasaburo Maedas principi ietekmēja šai automašīnai ar rotordzinēju raksturīgās izteiktās līnijas un spožo eleganci.

“Pirmkārt, es meklēju vislabāko veidu, kā iemiesot rotordzinēja raksturu. Otrkārt, bija svarīgi samazināt vides pretestību, treškārt, es iztēlojos RX-7 dzinēja klasisko atrašanās vietu – priekšpusē pa vidu.”

Pateicoties rotordzinēja atšķirīgajai ģeometrijai, dizaineri varēja ievērojami samazināt automobiļa priekšdaļu. Apvienojumā ar paceļamiem priekšējiem lukturiem automašīnai tiek piešķirtas sporta auto raksturīgās formas. Projektējot automobiļa dizainu, dzinējam tika pievērsta īpaši liela uzmanība. Iespējams, tādēļ nav pārsteigums, ka inženierus un modelētājus Matasaburo nolēma piesaistīt jau projektēšanas procesa sākumā.

Kad Maeda bija Mazda dizaina nodaļas vadītājs, viņš izveidoja uz sadarbību balstītu sistēmu starp šīm trim grupām, kas joprojām ir pašreizējās Mazda koprades pieejas pamatā.

 

Ābols no ābeles tālu nekrīt

To, ka Ikuo Maeda galu galā sekos tēva pēdās, nekādā ziņā nevarēja iepriekš paredzēt. Par spīti entuziasmam, ar kādu Matasaburo veica savus darba pienākumus uzņēmumā Mazda, viņš strādāja tikai un vienīgi birojā. 

“Lai arī vārds “dizainers” izklausās saistoši, darba process ir sarežģīts, un es to nekad neesmu ņēmis līdzi uz mājām,” atceras vecākais Maeda.

Jaunais Ikuo Maeda par automašīnām, jo īpaši sacīkšu auto, interesējās jau kopš bērnības, tomēr sākotnēji viņam nebija ne mazākās vēlēšanās sākt karjeru automašīnu dizaina laukā. Ikuo apgalvo, ka interesi par autobūves nozari viņā rosināja leģendārā 1971. gada Lemānas zvaigzne Stīvs Makvīns, nevis paša tēvs.

“Toreiz es nolēmu, ka vēlos strādāt ar automašīnām saistītu darbu,” stāsta Maeda.

Ikuo Maeda studēja industriālo dizainu Kioto Tehnoloģiju institūtā, nepārkāpjot Maeda noteikumu – nenest “darbu” līdzi uz ģimenes mājām. Kad mēs baltā RX-7 ieradāmies viņa vecāku mājās, viņš pat nenojauta, ka to ir projektējis viņa tēvs.

“Es šo automašīnu iegādājos tikai tāpēc, ka tā bija visātrākā,” teic Maeda, kuram likumsakarīgi divreiz ir atņemta autovadītāja apliecība par ātruma pārsniegšanu.

Viņš atzīst: “Man arī patika tās izskats.”

Tomēr 1982. gadā viņš sāka savu karjeru uzņēmumā, kas viņa tēvu bija padarījis par dzīvu dizaina leģendu. Palūkojoties nākotnē, dažus gadu desmitus uz priekšu – šobrīd dēls ir Starptautiskās Mazda dizaina nodaļas vadītājs – dēls var pretendēt uz tādu pašu titulu kā tēvs.

No stabilitātes uz mainīgumu

Ja Ikuo Maedu lūgtu salīdzināt viņa tēva projektēšanas filozofiju ar savējo, atšķirības būtu acīmredzamas. Jaunākais Maeda apgalvo, ka viņa tēva dizaini ir “neuzkrītoši un piegludināti”, turpretī viņa dizaini ir pilnībā citādi – “dinamiski un kustības pārņemti”. Viņš piebilst, ka Matasaburo “izmanto stabilas formas, bet manis izmantotajās formās ir jūtama nestabilitāte un nepastāvība”. Šis uzsvars uz kustību un mainīgām formām ir galvenais elements Ikuo Maedas dizaina filozofijā, ko viņš izveidoja, kopš kļuva par Mazda dizaina nodaļas vadītāju 2009. gadā.

Projektēšanas valodas “Kodo – Kustības dvēsele” mērķis ir iemūžināt kustības skaistumu nekustīgā objektā.

Daudzu šī jaunā stila agrāko dizainu radīšanā iedvesma tika gūta no geparda, kas grasās uzbrukt savam laupījumam. Pēc desmit gadiem un daudziem modeļiem uzsvars joprojām tiek likts uz spēcīgas, pirmatnīgas kustības enerģijas pārnesi uz elegantu un estētisku formu. Tieši to Ikuo Maeda domā, apgalvojot, ka viņa dizaini ir “emocionāli” – katrai Mazda automašīnai ir jāaizkustina skatītājs, liekot sajust šajā nekustīgajā objektā iegulto enerģiju.

Matasaburo atzīst, ka šī stratēģija, šķiet, darbojas: “Viņa dizainos ir kaut kas tāds, kas mani aizkustina. Es to sajūtu. Taču ne jau tāpēc, ka viņš ir mans dēls.”

 

 

Pagātne, tagadne un nākotne

Attīstot Kodo dizaina koncepciju, tēva ietekme uz dēla uzskatiem uz dizainu kļuva arvien izteiktāka. Tāpat kā viņa tēvs, arī Ikuo Maeda uzskata, ka “mazāk ir vairāk” un ka formai vienmēr jābūt saskaņotai ar funkciju. Gan tēvs, gan dēls skaidri atceras izšķirošo brīdi jaunā Ikuo estētiskajā audzināšanā.

Kad Matasaburo Maeda strādāja pie modeļa RX-7 dizaina, viņš dēlam uzdāvināja vēstuļu nazi — skaistu, tomēr ļoti vienkāršu. Mirdzošo tērauda nazi bija izstrādājis slavenais itāļu dizaineris un mākslinieks Enzo Mari. Dizains radīja sajūtu, it kā kāds ļoti spēcīgs cilvēks šo priekšmetu būtu veidojis ar rokām – tas ir smalks, tomēr īpaši pamanāms.

“Es vēlējos parādīt Ikuo, kā ar vienu pagriezienu var iegūt pilnībā jaunu izteiksmi,” stāsta Matasaburo.

Mācība, ko dēls noteikti ņēma pie sirds: “Šī priekšmeta iegūšana bija patiesi svarīgs brīdis manā dzīvē. Tā forma ir vienkārša, patiešām skaista, tomēr tā stils ir pamanāms. Es toreiz nodomāju – man ļoti patīk šis dizains. Es biju jauns, šķiet, vēl vidusskolnieks. Tas lika man aizdomāties, ka vēlos darīt šo darbu,” atceras Ikuo Maeda.

Viņš piebilst: “Ja es to nebūtu ieraudzījis, iespējams, šodien nebūtu šeit un nebūtu izvēlējies kļūt par dizaineru.”

Patiesībā zināms apbrīns par itāļu dizaina eleganci varētu būt tikai viena no nedaudzajām tēva un dēla kopīgajām īpašībām.

Ar Maedām ir sadarbojušies arī leģendārie automašīnu dizaineri Džordžeto Džudžāro un Nučo Bertone. Tāpat kā Matasaburo Maeda, arī viņi strādāja pie izcilā Mazda Luce sērijas modeļu dizaina, jo īpaši, runājot par 1969. gada Mazda Luce Rotary Coupé.

“Es nesapratu, ko viņi saka. Tomēr mani iespaidoja viņu aizrautība un tas, ka viņi spēja saprasties ar visiem,” stāsta jaunākais Maeda, atzīstot viņu ietekmi uz jaunākās paaudzes Mazda automašīnām.

Maeda uzskata, ka itāļu dizaina atšķirīgā iezīme ir tā, ka vislielākā uzmanība tiek pievērsta rāmim. “Dizains, kurā tiek izcelts rāmis, rosina spēka un skaistuma sajūtas”, skaidro Ikuo.

“Šie cilvēki zina mašīnas būtību.”

Kad viņam radās izdevība ietekmēt jaunāko Mazda automašīnu izskatu, tieši to viņš apņēmās darīt.

Dinamisks skaistums, minimālistisks dizains, īpaši izcelts rāmis – tie visi kļuva vēl izteiktāki Kodo dizaina otrajā fāzē, sākot ar 2015. gada koncepcijas automašīnām RX Vision. Mazda dizaineri noņēma no automobiļa virsbūves visus nevajadzīgos elementus un pat visas raksturīgās formas.

Panāktais rezultāts: gaismas un ēnas rotaļājas uz virsbūves virsmām, mainot formas un radot kustības ilūziju, tādēļ šķiet, ka automašīna ir dzīva būtne ar dvēseli – tā ir kustības dvēsele.

 

 

Maedas mantojums

Ikuo Maedas unikālās un raksturīgās iezīmes bez šaubām ir redzamas arī jaunajā Kodo dizaina valodā: emocionāla ietekme un dinamisks spēks, kas nebija jūtami dažos viņa tēva “neuzkrītošajos un piegludinātajos” dizainos. Tomēr viņš vienmēr paturējis redzeslokā arī sava tēva mantojumu.

Daudzi Mazda cienītāji RX Vision modeļos joprojām atpazīst Ikuo Maeda divējādā estētiskā dizaina iezīmes. Vienkāršības un elegances izcelšana – nemaz nerunājot par rotordzinēju – koncepcijas automašīnās zināmā mērā ir Matasaburo Maedas pirms vairākiem gadiem radītā Mazda dizaina godināšana. Ik pa laikam tagadējais Mazda dizaina nodaļas vadītājs izsaka vēlmi atdzīvināt leģendāro Mazda RX 7. Ikuo Maedas pirmā automašīna bija šī modeļa tiešais pēctecis Mazda RX 8.

Vai tas nozīmē, ka pēc gadiem ilgām pārmaiņām abi Maedas ir vienoti viedoklī par dizainu? Noteikti nē.

Patiesībā ģimenes lokā dizains joprojām ir savā ziņā aizliegtā tēma. 

“Mēs gandrīz nemaz nerunājam par dizainu, jo ļoti cienām viens otru. Mēs zinām, ka tad, ja sāksim apspriest dizainu, saruna beigsies neglīti. Tāpēc apzināti izvairāmies no šīs tēmas,” skaidro Ikuo Maeda.

To, ka dēls piedalījās Mazda RX 8 projektēšanā, Matasaburo Maeda uzzināja tikai trīs mēnešus pēc automašīnas laišanas tirgū 2003. gadā.

Viņš to uzskatīja par “labu darbu”. Savstarpēja cieņa par spīti radošajām atšķirībām – arī tā ir Maedu dizaina dinastijas iezīme. Mazda zīmols bez tā nebūtu tāds, kāds tas ir pašlaik.