Mazda PARKWAY

Iepazīstieties ar Parkway – vienradzi uz riteņiem

Iepazīstieties ar vienu no visretākajām un visneparastākajām automašīnām, kāda jebkad ir radīta…

Uzņēmums Mazda ir plaši zināms ar savām sporta automašīnām, kas aprīkotas ar rotācijas dzinēju. Mazda RX-7 ir ne vien pasaulē visvairāk pārdotā automašīna, bet arī sekmīga autosacīkstēs. Citas populāras automašīnas ar rotācijas dzinēju ir, piemēram, Lemānas godalgotais sacīkšu automašīnas modelis 787B un satriecošais modelis RX-8 ar tā brīvā stila durvīm. Tomēr starp Mazda sedaniem, universāļiem un kupejas automašīnām ar rotācijas dzinēju ir viena īpaša un ļoti atšķirīga automašīna – mikroautobuss.

Mazda un mikroautobuss

Mazda mikroautobusus ražot sāka 1960. gadā. Nolūks bija sniegt transporta risinājumu mazajiem uzņēmumiem, viesnīcām, skolām un restorāniem. Mazda Light Bus piemita izcilas īpašības un ērtums, tādēļ šie mikroautobusi ātri guva popularitāti. Aizmugurējo durvju brīvā stila dizaina agrīnās versijas dēļ šos mikroautobusus varēja izmantot arī kā neatliekamās palīdzības transportu. Turpmākajos gados Light Bus tika pārveidots un pilnveidots, un 1965. gadā tas kļuva par 25 sēdvietu transportlīdzekli, ko varēja iegādāties ikviens. Jau gadu agrāk, 1964. gadā, tas pārsteidza Tokijas autoizstādes apmeklētājus ar savu nepārspējami futūristisko dizainu, kas vēlāk tika izmantots arī ražošanas versijā.

Pieaugot pieprasījumam pēc mikroautobusiem, Mazda 1972. gadā laida klajā pilnībā pārveidotu un pārdēvētu šīs automašīnas versiju – Mazda Parkway 26 (skaitlis 26 norāda pasažieru maksimālo skaitu). Modelis Parkway tika ražots, ievērojot striktus drošības standartus. Domājot par pasažieru ērtībām, tas bija aprīkots ar radio, jaudīgu apsildes sistēmu, polsterētiem griestiem un vēl daudzām citām ērtībām.

Rotējoša sirds

Līdz šim visi Mazda mikroautobusi bija aprīkoti ar virzuļdzinēju. Kad un kādēļ Mazda mikroautobusos sāka uzstādīt rotācijas dzinēju? Piesārņojums kļuva par pasaules mēroga problēmu. Tādēļ 1974. gadā Mazda savos Parkway mikroautobusos nolēma uzstādīt videi draudzīgo rotācijas dzinēju, tādējādi radot unikālo Mazda Parkway Rotary 26. Zemas emisijas 13B rotācijas dzinējs bija labi zināms jau no sporta automašīnas modeļa Mazda RX-3. Tas pilnībā atbilda Japānas izplūdes gāzu emisijas prasībām, vienlaikus nodrošinot izcilu sniegumu, kā arī klusu un vienmērīgu rotācijas dzinējadarbību.

Tomēr bija kāda neliela problēma. Lai gan mikroautobusa ar rotācijas dzinēju emisiju līmenis bija ievērojami zemāks par tā laika prasībām, problēmas joprojām radīja degvielas patēriņa efektivitāte. Ja ir paredzēts uzstādīt gaisa kondicionētāju, ir nepieciešams vēl papildu 1000 cc atgriezeniskās virzes kustības dzinējs. Kopā ar divām 70 litru degvielas tvertnēm, kas bija nepieciešamas rotācijas dzinēja lielā degvielas patēriņa dēļ, transportlīdzekļa svars palielinājās par aptuveni 400 kg, kas vēl vairāk palielināja degvielas patēriņu.

Lielās ekspluatācijas izmaksas noveda pie maziem ražošanas apjomiem, jo mazie uzņēmumi nevarēja atļauties Parkway ar rotācijas dzinēju. Līdz 1976. gadam tika saražotas tikai 44 vienības, kas salīdzinājumā ar citu ražotāju automašīnām ar rotācijas dzinēju bija ļoti mazs rādītājs. Tas arī bija īpaši neierasts pārdošanas apjoms Mazda vēsturē. 1982. gadā tika laista klajā jauna Mazda Parkway versija – šoreiz bez rotācijas dzinēja. Tās ražošana tika pārtraukta 1995. gadā.

Parkway stāsts

Lai arī Parkway Rotary mikroautobusu nav daudz – tika izlaisti vien 44 mikroautobusi –, Freju ģimenei no Augsburgas izdevās savam Mazda klasisko automašīnu muzejam iegūt mikroautobusu ar rotācijas dzinēju. Tas bija satraucoši: “Kāds drauga draugs zināja cilvēku Japānā, kurš to tirgoja,” atceras Joahims Frejs. “Mēs nekavējoties sazinājāmies ar tirgotāju un iegādājāmies mikroautobusu, iepriekš to pat neaplūkojot. Nezinādami, kādi pārsteigumi mūs varētu sagaidīt, mikroautobusu nosūtījām uz Roterdamas ostu, kur mēs beidzot saņēmām šo reto transportlīdzekli. Protams, mikroautobusam bija nepieciešams neliels remonts, tomēr to uzreiz varēja iedarbināt un aizbraukt uz Augsburgu.”

Kopš tā laika Parkway darbojas lieliski un priecē Augsburgas Mazda klasisko automašīnu muzeja apmeklētājus. Parkway Rotary agrāk tika izmantots kā skolas autobuss, un tas ir mūsu kolekcijas lepnums. Tas rosina atšķirīgas izjūtas. Var sajust rotācijas dzinēja darbības radīto vibrāciju, un, lai arī tas ir mikroautobuss, tas tiešām darbojas kā vieglā automašīna. To ir viegli un ērti vadīt,” stāsta Joahims Frejs. Vēl šodien ģimene uztur draudzīgas attiecības ar Parkway Rotary pārdevēju. Joahims smaidot stāsta: “Mēs viņu iesaucām par“busa cilvēku”. Kad runājam pa telefonu, viņš pat pats sevi tā sauc.”