Kas jums jāzina par hečbekiem?

HEČBEKS – NEPELNĪTI AIZMIRSTS VIRSBŪVES TIPS

Automašīnām ir tendence kļūt lielākām, un to apliecina piemēri no reālās dzīves – vairums jauno modeļu ir vismaz dažus milimetrus garāki vai platāki nekā to priekšgājēji. Ražotāji automašīnas palielina daļēji tāpēc, ka ir daudz jaunu tehnoloģiju un dizaina risinājumu, kuru uzdevums ir paaugstināt drošību un komfortu, un daļēji arī tāpēc, ka pircēji vēlas lielākus spēkratus. Lai gan viņu vajadzības var nebūt balstītas praktiskos apsvērumos, bet gan aktuālajā modē vai vienkārši iegribās, pieprasījums ir tas, kas brīvajā tirgū veido piedāvājumu.

Autovadītāju ieradums izvēlēties arvien lielāku transportlīdzekli ne tikai ir palielinājis automašīnas, bet arī mainījis tirgus tendences. Mūsdienās lielākā daļa jauno modeļu ir krosoveri ar palielinātu klīrensu. Pircēji, kas tos izvēlas, saka, ka pie lielāka auto stūres jūtas drošāk, turklāt var arī droši pārvietoties pa ceļiem ar sliktu segumu. Bet, taisnību sakot, krosoveru lietotājiem bieži nākas samierināties arī ar lielāku degvielas patēriņu un zināmiem sarežģījumiem, meklējot piemērotu vietu šaurajās daudzdzīvokļu namu stāvvietās.

Svarīgi gan atzīmēt, ka atsevišķi ražotāji par krosoveriem dēvē arī parastus hečbekus, kas izdekorēti ar plastmasas aizsargelementiem uz virsbūves un kuriem ir par vienu vai dažiem centimetriem lielāks klīrenss. Izvēloties šādu auto, ir jāatceras izsvērt tā braukšanas īpašības, jo augstāks smaguma centrs parasti nozīmē sliktāku stabilitāti uz ceļa.

Protams, modrākie ražotāji, kas apzinās kvalitātes nozīmi, pievērš uzmanību šim faktoram un rūpējas, lai šasija būtu pareizi sabalansēta un pielāgota izmainītajam virsbūves augstumam, tāpēc tirgū ir iespējams atrast ļoti dinamiskus krosoverus, kas “izauguši” no parasta vieglā auto.

Visvairāk šeit varētu būt piemirsti vieglie hečbeka tipa auto, uz kuru bāzes būvēti daudzi populāri krosoveri. Hečbeks ir divu vai četru durvju auto ar augšup atveramu bagāžas nodalījuma pārsegu (līdzīgi kā universāļiem, taču tie ir garāki, un šasijas aizmugurējā daļa bieži ir pielāgota lielākas, smagākas kravas pārvadāšanai). Hečbeka stila automašīnu pirmsākumi meklējami 20. gadsimta pirmajā pusē, bet jēdziens “hečbeks” pirmo reizi minēts amerikāņu izdevēju Merriam-Webster vārdnīcās pagājušā gadsimta 70. gados.

Uzziniet vairāk par japāņu hečbeku Mazda2 šeit >> 

KOMPAKTS VAR BŪT IETILPĪGS

Var droši teikt, ka šī virsbūves tipa automobiļi vienmēr ir bijuši starp pieprasītākajiem pasaulē, un, aplūkojot vēsturiski visvairāk pārdoto automobiļu topus, tur kuplā skaitā atradīsim arī hečbekus. Popularitāti hečbeki ieguva kompakto izmēru un ārkārtīgi praktiskā interjera dēļ. Pateicoties nedalītajam interjeram, tas ir, kopējai salona un bagāžas telpai, kā arī viegli transformējamiem aizmugurējiem sēdekļiem, šīs mazās automašīnas var viegli pārvadāt lielas kravas. Pat nelielā Mazda2 hečbeka bagāžas nodalījuma tilpums ar nolocītiem aizmugurējiem sēdekļiem ir 887 litri.

Pateicoties kompaktajiem izmēriem un salīdzinoši nelielajam svaram, automašīnām ar hečbeka tipa virsbūvi ir raksturīgs mazāks degvielas patēriņš. To ievērojami pazemina arī mūsdienu modernajos automobiļos izmantotās hibrīda vai vieglā hibrīda sistēmas. Ja automašīnai ir tā dēvētais vieglā hibrīda dzinējs, spēka agregātā ietilpstošais starteris-ģenerators palīdz atgūt enerģiju, kas citkārt tiktu zaudēta bremzēšanas laikā. Šādā veidā atgūtā enerģija tiek uzkrāta un izmantota, lai barotu automašīnas elektriskās sistēmas, tādējādi samazinot dzinēja noslodzi un palīdzot ietaupīt degvielu. Nelielā svara un īsās garenbāzes dēļ hečbeki bieži izceļas arī ar ārkārtīgi precīzu vadāmību, un šo īpašību sevišķi novērtē tie autobraucēji, kuriem tuva dinamiska stila braukšana.

Lai arī izmēru ziņā nelieli, modernie hečbeki izceļas ar iespaidīgu drošības sistēmu un komforta aprīkojuma klāstu. Atskatoties uz pēdējo desmitgadi, var šķist pārsteidzoši, kā šobrīd nopērkamajos mazajos auto var būt tik daudz moderna aprīkojuma. Taču ražotāji pielāgojas autobraucēju augstajām prasībām un nepieļauj nekādus kompromisus ne drošības, ne arī komforta jomā. Aklās zonas uzraudzības sistēma, automātiskā joslas ieturēšanas sistēma vai sistēma autonomai ārkārtas bremzēšanai pilsētā ir jau gandrīz visos jaunajos kompaktajos modeļos.

Automašīnas stabilitāti uz ceļa nodrošina dinamiskā stabilitātes un saķeres kontroles sistēma, kas ir tikai neliela daļa no ražotāja uzstādītā aprīkojuma. Nelielajā hečbekā nenāksies piekāpties arī komforta ziņā. Piemēram, jauno Mazda2 var aprīkot ar kruīza kontroli, apsildāmu stūri, Apple CarPlay un Android Auto saskarnēm. Starp citu, gan drošības, gan komforta līmeni vēl vairāk paaugstina īpaši jaudīgi un stilīgi LED priekšējie lukturi.

Viens no šādu auto trumpjiem ir arī stils. Paraugoties uz jauno auto tirgu, redzams, ka hečbeki nereti izceļas ar izteiksmīgu dizainu un spilgtām krāsām vai pat krāsu kombinācijām. Šādas automašīnas ir ideāli piemērotas straujajam pilsētnieka dzīves ritmam, un to dinamiskās īpašības apvienojumā ar gaumīgo izskatu to lieliski pasvītro. Tāpēc jaunas automašīnas pircējam vajadzētu izvērtēt, vai viņam tiešām nepieciešams SUV, jo visas funkcijas teicami spēj pildīt mazāks, veiklāks un bieži vien arī lētāks automobilis.